מערכת קורסים -

כנס שנה ב' תשע"ו

להורדת הקובץ לחצו כאן

פעילות משותפת סוף סמס' א' תשע"ו

ביום ראשון ז' שבט יצאנו כל תלמידות תוכנית רג"ב משניים א', ב' וג' ליום סיור ולימוד במרכז 'רטורנו' בבית שמש. 'רטורנו' זהו מרכז העוסק בגמילה מהתמכרויות שונות, וראינו לנכון, כמורות לעתיד, ללכת להכיר מקרוב את המוסד היקר הזה שעוסק בעבודת הקודש הזו.
הגענו למקום, ומצאנו את עצמנו במקום מדהים ומיוחד.
גם מבחינת הנוף והאווירה הכפרית השוררת שם – שדות ומרחבים ענקיים הנפרשים מסביב וחיות משוטטות ברחבי הכפר באופן חופשי הנותנות לך הרגשה של רוגע ומנוחה.
וגם מבחינת התוכן – אתה פשוט פוגש טוב, אנשים שעסוקים בטוב, נערים ונערות שמדברים טוב, שרוצים לגדול, שמדברים אהבה, והמפגש עם זה מדהים ומחזק.

פתחנו את היום בשיחה עם אחד העובדים במקום ולמדנו כי הגישה של המקום היא שלא מטפלים בהתמכרות עצמה, אלא בשורש. מנסים לגעת בנקודה שבה הכל התחיל, מה גרם להתמכרות להיווצר. ההתמכרות היא סימפטום למשהו גדול יותר שעומד מתחתיה – ועל החוסר הזה הם מנסים לתת מענה לבני הנוער והמבוגרים היקרים שנמצאים שם.
הוא חידד לנו כי כדי לעזור לאנשים אחרים, כדי לחנך ולטפל, אנו חייבים קודם כל לדעת לעמוד מול עצמינו ולבחון אותנו במקומות הכי רגישים שלנו – מה אנחנו מרגישים? למה אנחנו מרגישים כך? לדעת להכיר בחולשות שלנו ולתת להם מקום, לא לפחד מהם. ברגע שנכיר בהם נוכל להתמודד איתם ולהיות אנשים שלמים ואמיתיים יותר עם עצמינו, וממילא יהיה לנו טוב יותר.
במקום יש דגש על 3 תחומים של התמודדות:
1. אני מול עצמי
2. אני מול החברה
3. אני מול אלוקים
ששלושתם הכרחיים על מנת להגיע להצלחה.

לאחר מכן שמענו את סיפורה של דורין, בחורה מקסימה שנמצאת במקום בתהליכי גמילה מתקדמים.
היא סיפרה לנו אודות הקשיים שהיא חוותה בילדותה, ההתמודדויות הלא פשוטות שליוו אותה כל הזמן – ועל הבריחה, להתמכרויות שונות, כל פעם חמורות מקודמותיהן.
שמענו ממנה הרבה על דחיקת רגשות – אתה לא רוצה להרגיש אז אתה נכנס שוב פעם להתמכרות, שוקע עמוק עמוק במשהו לא טוב. העיקר רק לא להרגיש, לא לתת לזה מקום, כי מה שיש שם בפנים קשה מידי כדי לתת לו מקום. כי אתה מפחד שהאנשים מסביבך לא יתנו לזה מקום.
עד שהיא הגיעה לרטורנו ושם הכל השתנה. ההחלטה לא הייתה פשוטה, אך ישרה ואמיצה מאוד, וזה השינוי המשמעותי והטוב ביותר שקרה בחייה. מהרגע שהיא הגיעה לרטורנו היא התחילה להרגיש, התחילה לאפשר לרגש להיות שם ולתת לו מקום, לא לפחד לדבר על רגשות אלא להפך, לדבר את הרגשות והא הפכה להיות בנאדם אחר לגמרי.
השינוי שהיא עשתה בעצמה היה עוצמתי ומטלטל מאוד ולמדנו ממנו הרבה על כוח של בחירה, על אמונה, על שפה אחרת של רגשות ושל נתינת מקום לרגש.

לאחר מכן היה לנו סיור קצרצר (מפאת הזמן שלא נותר) ברחבי המקום מפי נער בן 17 שנמצא גם הוא בתהליכי גמילה במקום. ראינו את המקומות השונים, את הבית של כל אותם אנשים שבחברה שלנו לא נתנו להם תמיד מקום להרגיש את כל הרגשות שלהם. ראינו גם את הכלים הטיפוליים שמשתמשים בהם במקום – חוות סוסים, הנדנדה שמיועדת למקום של חשבון נפש, את עמוד הפעמון שבו מצלצלים כאשר מישהו מהקבוצה נעדר וכו'.

הביקור ברטורנו היה לנו משמעותי וחזק, למדנו בו המון ויותר ממה שלמדנו אני חושבת שהרגשנו. בהשראת האווירה והמיקום הצלחנו קצת לפתוח את הלב, ונתנו לעצמנו להרגיש את הדברים באופן הכי חזק שיכול להיות, כך שיחלחלו פנימה. והלוואי שבעז"ה נצליח להיות גם אנחנו אנשים מרגישים, אנשים שמדברים אהבה ואנשים שרוצים לגדול.

תמר גיל קרוב שנה ב'

"אם תרצו" - יום עיון בנושא מוטיבציה ורצון

תמונות מיום העיון

"יגעת ומצאת תאמין" – יום עיון

לקראת סוף שנת הלימודים, העבירו בנות שנה ג' בתכנית מצוינות יום עיון ייחודי לבנות שנה א' בתכנית.
במהלך השנה למדו בנות שנה ג' עם הרב דוד אביחיל על מוטיבציה ורצון- כלים לבניין הרצון ולמימושו, ובמקביל עברו קורס אימון. משני הקורסים יחד בנו תכנית אימון אותה העבירו לבנות שנה א'.
במהלך יום העיון היה שיעור של הרב דוד אביחיל, פעילות משותפת לשתי הקבוצות, ולאחריה ישבו הבנות "אחת על אחת" למפגש אימון ייחודי.

תמונות מיום העיון

"סיפור אישי זכרון לאומי"

תערוכה פעילה אותה הפיקו בנות התכנית משנה ב' תשע"ג, בהנחיית המרכז ללימודי השואה והסדנא הדידקטית.
סרטון פתיחה של התערוכה

"מארץ שבי לארץ הצבי"

תיעוד התערוכה הפעילה.
לקישור לאתר לחצו כאן

"פה נחיה ופה ניצור"

מוזיאון פעיל בנושא תרומתם של ניצולי השואה לעם ישראל, בהפקת בנות התכנית- שנה ב', ובהנחיית המרכז ללימודי השואה והסדנא הדידקטית. תמונות מיום העיון

על התערוכה – סטודנטיות בתכנית

"סיור לימודי" – בבי"ס הניסויי סוסיא

סיכום הסיור בבית הספר הניסויי ממ"ד סוסיא
יום ראשון ו' בשבט, עשר וחצי בבוקר, בית ספר סוסיא.
התקבלנו בחיוך וחמימות עם שפע של כיבוד, רוגע שלווה ורצון לטוב. פתחנו את המפגש עם ריקי ברקוביץ, שליוותה אותנו לאורך כל היום. ריקי מרכזת את הניסוי בבית הספר ורק החיוך והחיות שלה גרמו לנו להתלהב. אז התחלנו. היכרות קצרה, התבוננות על שיעור חשבון מעניין ומקורי במיוחד ושיחת פתיחה עם מנהל בית הספר, הרב עודד.
ריקי לקחה אותנו לסיור ברחבי בית הספר (שבהחלט רחב ידיים במיוחד), לאחר שנכנסנו אל הלוויתן המיוחד שנבנה בחצר המשכנו בסיור וראינו את ההשקעה, הטיפוח והניקיון, את המגרשים המרובים, את בית המדרש של החטיבה, כיתת קק"ל ובכלל את ההתנהלות הרגועה גם בזמן ההפסקה. תוך כדי הסיור שמענו הסברים מריקי והתחלנו לראות קצת את הייחודיות של בית הספר ושל הניסוי. סיימנו את הסיור בכניסה מהירה לשתי כיתות. כיתה ב עם הפינות המעניינות, כיתה ז' עם המקום לשיח והמשכנו לשיחה עם המנהל. המנהל, הרב עודד, הוא דמות בפני עצמה. איש חזון ואידאל, שמח ורגוע שאש החינוך שבעיניו הצליחה להדביק גם אותנו. הוא הסביר את הניסוי, את הדברים "ת'כלס", הטיולים, שעות השיח, למידה משמעותית ואת המשמעות ואת האמירה הגדולה של מפגשים של אהבה, ענה לשאלותינו וגם הסביר איך משיגים כסף (ותודה למור:).
בהמשך היום הגענו לכיתה ח'. היה שיח קצר של חמש דקות שגם הוא הספיק כדי לראות את תרבות השיח, את הביטחון של הבנות, הפתיחות והיכולת לשתף, את ההערכה לבית הספר ובאמת את השפעותיו החיוביות של הניסוי אפילו רק מכמה דקות. סיימנו בבית הספר בראיונות אישיים ושאלונים עם התלמידות וחלק מצוות בית הספר (תודה למורות, ליועצת ולכל השותפים).
ולסיום מעניין וכיפי: סיור באתר סוסיא. מעבר למיוחדות של המקום עצמו נהנינו מההדרכות של בנות כיתה ח המדהימות (כך גם עושים בטיולים של בית הספר- הבנות מדריכות). הבנות הדריכו בצורה שלא מבישת מורים ומדריכים מקצועיים. בביטחון, בשאילת שאלות בצורה מעניינת וברורה. הלכנו לבית הכנסת שבאתר ושמענו הסבר קצר מפי ריקי ולסיום צפינו בחיזיון אור קולי.
היה מעניין, מחכים ומשאיר נקודות רבות למחשבה וליישום בהוראה שלנו.
תודה לכל מי שארגן, יזם ולקח חלק. ובע"ה שנזכה להיות מורות טובות יותר בזכות הסיור הזה.

ה.א. תלמידת שנה ב' אילה

תוכנית "קדם עתידים"

תוכנית "קדם עתידים" פועלת לקידום ועידוד המצוינות בקרב בני הנוער.
התוכנית מקדמת בני נוער בוגרי תיכון, באמצעות שיפור הישגיהם הלימודיים והאישיים ומאפשרת קבלה לפקולטות יוקרתיות, באמצעות חיזוק תחושת המסוגלות והגברת המוטיבציה ללימודים אקדמיים.
שני מפגשים ראשונים עם אולפנת צביה מאזור ירושלים כבר יצאו לפועל בשיתוף עם תכנית רג"ב – אילה, תכנית המצוינות של המכללה. מפגשים אלו הם חלק מתכנית שמטרתה להעצים את המוטיבציה ללמידה ואת תחושת המסוגלות, במטרה לסייע לתלמידות להשיג את יעדיהן ולהעצים אותם.
המפגש הראשון: "להתחבר להצלחה" - סייע לתלמידות להתחבר להצלחות ולגלות את החוזק שלהן ואת הדרך בה החוזק הייחודי שלהן יכולות להמשיך ולתמוך בהצלחות הבאות.
המפגש השני: "להתחיל מבראשית" - עסק במחסומים פנימיים וחיצוניים המפריעים לכל אחד בהשגת מטרותיו והכיר לתלמידות דרכים מגוונות להתמודד עם מחסומים אלו.
כל מפגש כלל שיחה של הרב דוד אביחיל, סדנאות פעילות וחווייתית, צפייה בסרטים מעוררי השראה ושיחת אימון אישית לכל תלמידה. ימי עיון אלו הופקו והועברו על ידי הסטודנטיות מתכנית רג"ב –אילה.
את הפרויקט כולו ליוו ראש תכנית רג"ב גב' מרים מרצבך, המרצים: הרב דוד אביחיל וגב' אסנת כהן ומזכירת התכנית גב' יעל נחום.